Den moderata Regionfullmäktigegruppen antog tidigare i våras en politisk inriktning för kollektivtrafiken, "Moderaterna älskar kollektivtrafiken". Utifrån detta arbete, och med ett brinnande engagemang, författade några av oss en debattartikel som nu börjar synas lite här och där i vår stora region. Exempelvis i GT, Falköpings Tidning och kanske några mer...
Här nedan är debattartikeln
Moderaterna i Västra Götalandsregionen har som första parti arbetat fram ett program för kollektivtrafiken.Våra viktigaste mål är att öka kollektivtrafikens marknadsandel i de starka stråken med 50 procent till 2015 och att kollektivtrafiken i Västsverige ska vara fri från fossila bränslen 2020.Kollektivtrafiken är ett viktigt medel för att knyta ihop Västra Götaland.
Tillväxten i Göteborgsregionen har varit långsammare än i Stockholms- och Öresundsregionerna. Det beror till stor del på brister i infra-strukturen. Öresundsförbindelsen och pendeltågen i Stockholmsområdet är lysande exempel på att utbyggd järnväg fungerar som en motor i utvecklingen.
Bristerna i infrastrukturen i Västra Götaland avhjälps inte i ett nafs. Därför behövs konkreta och smarta idéer för hur vi, med de förutsättningar vi har i dag, kan förbättra trafiken.Större fokusmåste läggas på kvalitet i kollektivtrafiken. I många viktiga stråk är trafiken god med många linjer och fordonsslag - dock inte alltid så synkroniserade. Bussen från Karlsborg och Tibro ankommer till exempel till Skövde strax efter det att tågen till Göteborg och Jönköping har gått.Människor ställer inte bilen och åker kollektivt om de tvingas sitta på stationer och vänta för att deras förbindelse går framför näsan på dem. Det måste ändras på!
Detta kräver också att framkomligheten förbättras i trånga avsnitt, bland annat genom separata busskörfält och signalprioritering. Vi vill se kraftiga och omedelbara förstärkningar av kollektivtrafikens kapacitet där många redan i dag reser, så att fler väljer bort bilen.Det ska vara lätt och smidigt att ta bilen för att lämna barnen vid förskolan/skolan och sedan ta buss, tåg eller spårvagn till jobbet. Pendelparkeringar vid viktiga hållplatser och knutpunkter är därför nödvändiga.
På landsbygden vill vi utveckla kollektivtrafiken genom satsningar på anropsstyrd trafik. På så sätt kan människor själva på ett enkelt sätt påverka tidtabellen och resorna kan köras med mindre fordon, vilket är positivt också ur ett ekonomiskt och ett miljömässigt perspektiv.
Vi står inför stora utmaningar. Förutsättningarna för jobb och tillväxt måste snabbt stärkas, bland annat i form av ökade möjligheter för person- och godstransporter, utan att äventyra miljön och klimatet.Vi tror att vi, genom att använda gemensamma resurser till kollektivtrafik på ett klokt sätt, gör detta möjligt. Men då måste resenärerna kunna känna förtroende för kollektivtrafiken och uppleva den som trygg, tillförlitlig och snabb.
Johnny Bröndt (M) är vice ordförande i Västtrafiks styrelse.
Tina Jörhall (M) är ledamot i regionfullmäktige
Maria Abrahamson (M) är gruppledare i miljönämnden.
Om skiften i USA, ett oroligt Mellersta Östern och Kina, EU och USA på de
globala marknaderna.
-
NEW DELHI: För mig har detta varit en vecka mycket i skuggan av utgången av
president- och kongressvalen i USA. Först med styrelsemöte med RAND i Santa
Mon...
5 dagar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar