Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

söndag 22 februari 2009

Några dagar av hästliv..

Nu har jag tillbringat flera dagar nere på hästspektaklet i Göteborg.. Det är få tillfällen på året som kan liknas vid detta; man får så mycket energi och inspiration av att träffa alla gamla vänner, kramas, prata och skvallra.. Det är så roligt att höra om utvecklingen, och inte minst alla nya idéer..

Nedgången i ekonomin märks inte alls, jag tror att det delvis beror på att hästsektorn i stort sett har levt vid sidan om det rådande samhället. Totalt utan politiska eller ekonomiska drivmedel.. Så, de som idag driver en affärsverksamhet inom hästsektorn gör det helt och hållet på marknadsmässig grund.

Jag tror att dessa tillfällen, som i Göteborg och i Falsterbo på sommaren, är källor för inspiration och nätverkande som verkligen stärker utvecklingen för hästsektorn..

Inom politiken deltar jag i liknande sammanhang,"Kommunala Riks" vår stora årliga samling av moderatpolitiker från hela Sverige. Nyligen deltog jag i ett regionalt initiativ där energisektorn från regionen samlades; Energisession 2009. Där märktes också hur viktigt det var att människor inom samma bransch träffas över gränserna för att diskutera, byta erfarenheter och .. bara lära känna varandra.

Man ska inte underskatta kraften och utvecklingspotentialen i ett väl fungerande nätverk.

Inga kommentarer: