Debatterade rättvis handel igår på Forum för Rättvis Handel, har naturligtvis några funderingar och kommentarer runt detta..
Det är alldeles tydligt att klimatfrågan inte längre är en en trend, det är en grundläggande värdering i samhället. Värderingen handlar också allt mer om ansvaret för framtidens samhälle, och då kommer också det sociala ansvaret in. Medvetenheten, engagemanget och förväntningarna finns överallt. Titta bara på företag och offentliga myndigheters formuleringar för visioner, som numera i princip alltid kopplas till både klimat och socialt ansvar.
Problemet är att allt detta är så himla svårt att definiera, att peka ut ansvariga och lika svårt att sätta siffror på. Det blir abstrakt. Samtidigt kan vi alla överblicka utvecklingen, världen följer med spänning förhandlingarna inför det nya klimatavtalet.
Hur kan man påverka då? Ja, gårdagens debatt var väl ett steg i att påverka.
Beslutsfattare på alla nivåer, från lokalt till globalt, måste samlas runt gemensamma överenskommelser, för att ge robusta styrsignaler. Man måste jämka sig samman och bli en del i ett större sammanhang, och det är väl där som många av motsättningarna finns. Politiken är ju inte precis överrepresenterad av lagspelare.. om man säger så..
Det finns ändå flera sätt att påverka... jag har stött på följande exempel;
UPPHANDLING Inom det offentliga finns starka verktyg genom t.ex upphandlingen. Tänk bara att i Sverige upphandlar vi för ca 500 miljarder varje år (motsvarar 5 Facebook, 10 bankstöd, 500 Zlatan). Det är klart att det genom upphandlingen går att påverka jättemycket. Men, det är ett trubbigt och mycket byråkratiskt redskap. Statistik visar att 80% av alla landsting ställer miljökrav vid sin upphandling, 70% av kommunerna och Staten är sämst, 40% lyckas de uppnå.
FAIR TRADE CITY Ett ökande antal kommuner tar sitt sociala ansvar genom att bli en "Fair Trade City", i Västsverige har vi sex kommuner som har tagit detta steg; Lerum, Borås, Trollhättan, Strömstad, Alingsås och Vänersborg. Malmö, var först ut i Sverige med denna utmärkelse.
OPINIONSBILDNING Media bidrar självklart i stor utsträckning, ett exempel är väl t.ex TVprogrammet "Matakuten" som satte fokus på skolmaten...
STANDARDISERING Det pågår också ett arbete för att standardisera det sociala ansvaret, och 2010 räknar man med att vara framme med en standard för socialt ansvar, ISO 26000. Den kommer att innehålla definitioner och principer för socialt ansvar och täcka områden som fackliga och mänskliga rättigheter, internationella normer, konsumentfrågor och miljö. Det kommer dock endast att vara ett vägledande dokument, det kommer alltså inte gå att certifiera sitt företag eller organisation att man lever upp till den.
" Man kan med rätta fråga sig varför det behövs en standard inom socialt ansvarstagande när det redan finns lagar och konventioner som reglerar hur företag ska bete sig. Men vi hoppas att standarden kommer att uppmuntra företag att gå utöver vad lagen kräver och göra att de anstränger sig att följa den i länder där efterlevnaden av lagen sviktar" säger Henrik Lindholm från Fair Trade Center.
SVENSKA KYRKAN har tillsammans med Sveriges Kristnas råd också utvecklat en märkning, "Kyrka för Rättvisemärkt" som uppmuntrar församlingar i etiskt arbete och rättvis konsumtion. Tanken är att flytta fokus från att ha ett "Sakeus-skåp" i församlingshemmet, till att sprida kunskap, skapa opinion och samarbeta med andra aktörer i samhället som jobbar med socialt ansvar...
Jag känner framtidstro, engagemanget för socialt ansvar växer underifrån, och kommer att ställa allt högre krav på morgondagens samhälle, både företag och offentlighet.
Om skiften i USA, ett oroligt Mellersta Östern och Kina, EU och USA på de
globala marknaderna.
-
NEW DELHI: För mig har detta varit en vecka mycket i skuggan av utgången av
president- och kongressvalen i USA. Först med styrelsemöte med RAND i Santa
Mon...
6 dagar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar