Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

torsdag 14 januari 2010

Det är skillnad på vänner och bekanta..

Man samlar på sig så mycket, och när jag nu rotar igenom alla lådor hittade jag en liten sliten lapp som suttit på anslagstavlan i stallet i många år med ett citat som jag fastnat för. Det handlar om skillanden på vänner och bekanta..

Såhär i Facebooktider, kanske detta citat kan få ytterligare en dimension, och faktiskt bli något att reflektera över i de sociala nätverk som allt fler rör sig i..

" Till en vän kan man säga vilka idiotiska saker som helst.

Tillsammans med bekanta är man ständigt medveten om deras lätt felaktiga bild av en själv och man anpassar sig därför till den. Många äktenskap bygger på bekantskap.

Man kan vara tillsammans med en människa tre timmar av sitt liv och få en vän. En annan människa förblir bara en bekant i 30 år."

- John D. MacDonald -
Med dessa ord, bryter jag min bloggledighet och betraktar återigen tillvaron skriftligen i detta rum, då och då..
Nu i ett nytt tillstånd, som singelmorsa på Koön i Marstrand...

1 kommentar:

Anonym sa...

Den var bra..
En vän finns alltid där även om man inte pratar för ofta. Men man vet att man har en vän...

Hm singelmamma på koön. Inser att vi inte pratar för ofta.... Kram Paula