Om skiften i USA, ett oroligt Mellersta Östern och Kina, EU och USA på de
globala marknaderna.
-
NEW DELHI: För mig har detta varit en vecka mycket i skuggan av utgången av
president- och kongressvalen i USA. Först med styrelsemöte med RAND i Santa
Mon...
3 dagar sedan
2 kommentarer:
Norska elbilstillverkaren Think ställde in betalningarna strax före jul och sade till nyår upp 175 av de 200 anställda. Nu har dom fått 40 miljoner NOK men behöver 160 miljoner till. Förra gången dom gick i konkurs var 2006!
Think har fått massor av fina utmärkelser men vad hjälper det när nästan ingen vill köpa. Gävle energi har tillsammans med svenska hovet lovat köpa några för test. Bilen kostar SEK275000! Men när det gäller skattepengar finns det ingen hejd. Bilen har en räckvidd på 17 mil när värmen är avslagen. Tar 10 timmar att ladda. Vad räckvidden är när det är kallt säger man inte.
Undrar vad Säpo säger när Kungen ska åka ut i sin Think?
Så vem skall betala nästa konkurs som elbilen Think får efter den flyttats till Västsverige...
Med tanke på Anonyms kommentar funderar jag vidare på om det hjälper att flytta produktionen till Sverige. Här finns kunnandet om hur man tex bör marknadsföra en bil, här finns både industriella och oberoende forskningsresultat om hur man kan förbättra batterikapaciteten och här finns en kultur kring biltillverkning. Kanske är det det Think behöver för att överleva och få ner tillverkningskostnaderna så att bilen kan bli konkurrenskraftig på marknaden?
Jag hade aldrig hört talas om bilen. Hade jag vetat att den existerade hade jag jämfört den med dieselmiljöbilen jag kör idag innan jag gjorde affär.
Spånar jag vidare så ser jag ett vindkraftverk hemma på tomten som jag kopplar fast bilen i när jag kommer hem på kvällarna. Jag kör sällan mer än 17 mil per dag nämligen. Och jag är oftast hemma minst tio timmar innan det är dags att starta bilen igen.
Skicka en kommentar