Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

fredag 28 augusti 2009

Partistämman, första dagen



Partistämma för Moderaterna i Västerås, och miljödebatt.. mmm, hela dagen har naturligtvis inte handlat om miljö, men jag lägger av förklarliga skäl mest krut där..

Miljödebatten handlade huvudsakligen om opostion nr 4; "Ansvar för miljö och klimat". Ska man på en mening sammanfatta debatten runt propositionen får jag nog skriva att jag blev lite besviken. Trodde faktiskt att vi nått längre..?!

Samtidigt fanns det ett flertal ljuspunkter bl.a Niclas Wykman som jag tyckte höll ett mycket bra anförande. Han pekade på att miljöpolitiken hamnar i på en konstig expertnivå där det hela tiden handlar om exakta siffror och forskningsresultat istället för inriktingar.. Jag håller med, man kan ju bara jämföra med den debatten om omskärelse av omyndiga pojkar som vi hade strax innan.. Där var det inte så viktigt med exakta siffror på hur många som skedde på köksbordet och hur många som skedde på sjukhuset. Det handlade om värderingarna om det är okej och huruvida det stred mot FNs barnkonvention.. Dessutom börjar jag bli lätt trött på detta med ifrågasättandet av ICCP, det blir en väldigt konstig debatt. Bra Nicklas!

En annan ljuspunkt var Sofia Arkelsten som hade några tilläggsförslag som hon hade fört fram i utskottsarbetet, dessvärre med dåligt resultat. Ett av dem handlade om Miljömålen, och den röstades TYVÄRR ner?!? Den handlade om att det är viktigt att fortsätta utveckla miljömålen mot en mer internationell inriktning. Något som jag tror är avgörande om vi ska få ett genomslag i den internationella miljöpolitiken, för just miljöpoltik, inte bara klimatpolitik. Detta är inte minst viktigt nu i en tid när vi nu står i centrum för processen, inte bara nationellt.

Har en bestämd känsla av att det lutar lite för mycket åt klimat just nu, jag vill att Moderaterna ska bli det nya Miljöpartiet, inte det nya Klimatpartiet..

Inga kommentarer: