Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

måndag 31 augusti 2009

Ringblommedräkten från Skee (Strömstad)


Idag har jag provat en 80 år gammal klänning. Den har en gång tillhört min farmors syster Olivia Hansson (1880-1955). Fram till idag har mina två kusiner Åsa och Gunnel använt den. Eftersom båda två har söner tyckte de att nu är det min tur att ta över den. En klänning med historia, fantastiskt. Olivia har själv vävt tyget, och sydde klänningen under 30-talet. Andra Världskriget! Det kändes högtidligt att klä på sig den, den passade perfekt!

Mönstret, eller modellen på klänningen är sen sekelskiftet och det räknas tydligen som hyfsat ungt i folkdräktssammanhang. Varför den är just från Skee i Strömstad är det inte någon som riktigt vet. Troligtvis bodde och arbetade Olivia där under en tid, hon var folkskollärare och förblev ogift hela sitt liv. På den tiden var det ofta så, om man fick familj och barn kunde man inte studera - eller tvärt om.

Det kanske blir lite konstigt att ha en dräkt från norra Bohuslän, eftersom vår släkt inte sträcker sig norr om Stenungsund inom överskådlig tid bakåt. Vår släkt är djupt rotad i Ytterby/Tjuvkil sen evigheter.. Min kusin Åsa, som bor på släktgården brevid vår gård, där också min pappa är född och vi blir den 13:e generationen här i Tjuvkil..

Med stolthet ska jag bära denna klänning.

3 kommentarer:

Carina Etander Rimborg sa...

Du är jättefin! Kul med folkdräkter!

Jarmo Palomaa sa...

Bli inte trött på dem som tvivlar på IPCC - eller någon annan du inte håller med. De utövar den mest grundläggande demokratiska rätten att inte tycka som du.
Dessutom utför en del av dem ett mycket viktigt arbete genom att granska vad IPCC håller på med.
Här några seriösarre:
http://stockholmsinitiativet.se/om-oss/

NicceD sa...

Byt till en burka - modernt, mångkulturellt och muslimskt.