Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

fredag 18 september 2009

Vem ska man rösta på lokalt i Kungälv i kyrkovalet?

Många har frågat mig hur man ska rösta i kyrkovalet på den lokala nivån om man tycker att det är viktigt med samkönade äktenskap och fler kvinnliga präster..

Det är inte helt lätt att veta vilka åsikter som döljer sig bakomn namn och listor, dessutom ska man hålla reda på vad alla olika nivåer handlar om. Jag ger mig nu på ett försök att visa vilket alternativ som finns i olika delar av kommunen…

Om det är några personer som vill vara med här med sitt namn är det bara att höra av sig så ska jag skriva till och uppdaterar allt eftersom..

Tyvärr är det ofta så att på församlingsnivån finns bara en lista, och då är det extra viktigt att kryssa. Alltså måste man noga kolla upp vilka namn som står för vad.

Inledningsvis en kort förklaring på de olika nivåerna som finns inom kyrkan;

Nationell nivå – Kyrkomötet
(här hoppas jag naturligtvis att ni kryssar för mig på Moderaternas lista)
Kyrkomötet beslutar på nationell nivå om det gemensamma, till exempel kyrkoordningen. Kyrkomötet har även ansvar för det internationella arbetet. Det är Kyrkomötet som tar de stora besluten som berör hela Svenska kyrkan.

Regional nivå – tretton stift, vårt stift heter Göteborgs Stift.
På stiftsnivå handlar det bland annat om att bistå församlingarna på olika sätt, bland annat rådgivning, utbildning och viss egendomsförvaltning. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige.

Lokal nivå – församling och/eller samfällighet
Den lokala nivån består ofta av flera delar, dels församlingsnivån (vita lappar) och dels det samfällda kyrkofullmäktige (Blå lappar, flera församlingar har ett gemensamt fullmäktige). Under detta finns oftast en styrelse (kyrkoråd eller kyrkonämnd) som arbetar med församlingens och samfällighetens målsättning, verksamhet och ekonomi. Och det är ju väldigt mycket det. Allt från barngrupper, körer, äldreträffar, diakoni (kyrkans sociala arbete) till krisarbete och internationellt engagemang.

Här kommer en lista över de alternativ som finns att välja på i Kungälv om man vill välja en nomineringsgrupp som är positiv till samkönade äktenskap och fler kvinnliga präster;(Blå lappar)

Samfällda Kyrkofullmäktige i Torsby Pastorat(blå lapp):
Folkyrka, jag kryssar Louise Eriksson, Anders Holmensköld och Lars Pehrson

Samfällt Kyrkofullmäktige i Solberga Pastorat (Blå lapp):
Folkkyrka (min svärmor Ragnhild Abrahamson står på Folkkyrkas lista och hon är ett ypperligt alternativ)
Kyrkans Framtid

Samfällda Kyrkofullmäktige i Kungälvs Pastorat (Blå lapp):
Folkkyrka

Samfällda Kyrkofullmäktige i Romelanda- Kareby Kyrkliga samfällighet (blå lapp):
Levande Församling i Romelanda (Thomas Alpner står på listan är moderat och han har jag personligen frågat)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Församlingens grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission.

//Kyrkoornigen kap 2:1

Gudstjänsten har en särskild viktigt ställning i svenska kyrkan.

Känns allt för ofta som att det kommer bort i debatten om Kvinnliga präster och samkönade äktenskap. Det jag tycker är särskilt märkligt är att det är de som aldrig eller väldig sällan deltar i den gudstjänstfirande församlingen som har störts problem med just dessa frågor.

Vi har haft kvinnliga präster i över femtio år. Du får inte vigas till Präst om du inte ställer upp på det, men ändå så skall det tjatas om detta i tid och otid.

För egen del kan jag tycka att det är viktigare vad som säg än vem som säger det. Om man sitter eller står upp när man kissar känns väldigt ovidkommande.

Sedan anser jag att det finns ett rationaliserade i debatten om samkönade äktenskap.

Det känns ofta som att den präst som inte finner det förenligt med sin tro skall tvinga att viga samkönade. Varför då ? Det är ju inte direkt brist på präster som anser att det är förenligt med sin tro . Då kan väl det göra det .

Kyrkordningen stipulerar "Det är
en uppgift för enskilda kristna och kyrkan att i varje tid på nytt leva sig in i trons djup och klargöra dess innebörd".

På samma sätt som man i bibeln kan finna stöd för att slaveri är ok så anser väldigt få det i det . Jag känner nog ingen. Det är en process som världen genomgått och med den även kyrkan. Synen på homosexualitet har i vår del av världen under den senaste årtionden förändrats drastisk. Huvuden av jordens länder förbjuder det fortfarande. Om det var inte länge sedan det var förbjudet hos oss oxå. Jag har aldrig hört en präst eller företrädare för kyrkan tala negativt om en människa på grund av sexualitet. Jag vet att det finns de som anser att leva ut det är synd. Men det innebär inte att de tycker illa om personen mer än de tycker att det är synd att vara otrogen min sin äkta hälft eller att skilja sig.

Själv ser jag inget problem i att homosexuella vill viga sitt liv tillsammans inför gud . Jag ville ju det med den jag älskar. Nu råkar hon vara kvinna men det är kanske av underordnad betydelse det med.

Men det finns många många bra präster som gör rent heroiska insatser för sina församlingsbor men som inte finner att det har stöd i bibeln att viga dem. Varför skall man då fokusera på just detta "problem" och driva bort dem från yrket? Jag begriper inte det.




Thomas Alpner

Jöran Spångberg sa...

I min församling förekommer inget val. Här förekommer snarare religiös inavel. En samlingslista där allt är uppgjort på förhand är det enda som erbjuds.
Det enda verkliga alternativet är utträde ur Svenska Kyrkan.
Jag gillar inte inavel och bypolitik.