Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

tisdag 8 september 2009

Regionfullmäktige i Vänersborg

Regionfullmäktige sammanträder idag i Vänersborg, mötet går att följa via webb-TV se här. Dagens huvudpunkt (för min del) är naturligtvis antagandet av Klimatstrategin..

Mötet börjar som vanligt med en frågestund, och min gissning är att klimatstrategin kommer att hanteras framåt lunch.

Uppdaterat 15:45

Miljödebatten avlöpte väl ungefär som jag trodde. Alla är naturligtvis positiva och har stora förväntningar, jag visade bilden från ett av Ung Energimötena som jag deltagit i (se blogg).

Som vanligt hamnade vi i vinkelvolten att Miljönämnden och Miljöberedningen MÅSTE driva processen själv inom ramen för sin budget. En budget som inte finns, eftersom Miljönämnden redan i våras skickade en skrivelse till Regionstyrelsen för att de inte hade några pengar att genomföra processen med... En skrivelse där de ber om 5 miljoner kronor. ????? Jag förstår inte var problemet är, varför man inte kan samverka även inom regionen för att driva på processen. Att låta klimatprocessen bli gränsöverskridande även inom denna organisation. Genom att koppla ihop mål och satsningar från alla regionens verksamheter så att de pekar åt samma håll. Tilväxtprogrammen (ca 360 miljoner kronor), infrastruktursatsningarna, Västtrafik, Regionutvecklingsnämnden med alla deras projektmedel..

Om Regionens alla resurser, inriktningar och mål pekar åt samma klimathåll som kommunernas, företagens och universitetens och alla övriga akörer skulle vi få den fart på omställningen på vägen mot ett fossiloberoende samhälle.

Men, det är klart.. det gör ju inget att vi kanske får den riktiga Balikonferensen under nästa mandatperiod....

Inga kommentarer: