Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

söndag 8 november 2009

Vad händer nu med den regionala klimatstrategin i Västsverige?

Jag får allt oftare denna frågan från engagerade människor. Det gör mig väldigt frustrerad att behöva svara; Vet inte.

Moderaterna sitter i opposition i Västra Götalandsregionen och har inte ens någon presidiepost i Miljönämnden. Det innebär att vi till största delen följer ”miljö-matchen” från läktaren, på Miljönämndens och Regionfullmäktiges möten. Vi är inte heller representerade i några som helst sammahang där ofta presidier är inbjudna och självskrivna.

Det är verkligen frustrerande att sitta i opposition!

Självklart har vi med liv och lust deltagit i den viktiga processen bakom den regionala klimatstrategin, och försökt att på alla vis konstruktivt bidra med förslag och inspel. Inget har dock mottagits positivt, utan vi får finna oss i att sitta på läktaren denna mandatperiod ut. Kan tyckas märkligt, när vi ändå är det största Alliansledda partiet och har en rad kommuner i Västsverige som är Moderatledda?

Ett exempel på konstruktivt förslag som fick nej var t.ex att samla alla beslutsfattare likt FN till en ”Bali-konferens” för att manifestera kommunernas och regionens gemensamma ansträngningar. Nej blev svaret i Regionfullmäktige, sen fick vi en inbjudan till förra veckans möte ”Det Västsvenska Handslaget” som på sätt och vis var samma sak.. Nåja, samtidigt passerade denna tillställning ju ganska obemärkt..

Jag tror att hade vi Moderater fått vara med hade det gett betydligt mer genomslag; kanske som Maldiverna gjorde..



Vi får verkligen hoppas att klimatstrategin får det viktiga genomslaget i regionens och kommunernas fortsatta arbete som vi alla hoppats på. Men, sanningen är den att jag börjar misströsta. Jag har ännu ingen aning om hur den fortsatta processen med alla förslag till överenskommelser ska gå till.. Då sitter jag ändå med i Miljönämnden och Beredningen för Miljö?

Den bristande (för mig också så gammaldags..) viljan till bred politisk samverkan börjar nu visa att bredden saknas.. och, den är viktig för att vi ska kunna nå fram i alla kommunerna i Västsverige.

Inom ramen för klimatstrategin finns nu en rad med förslag på överenskommelser inom viktiga områden som upphandling, gemensamma mål för byggnaders energiprestanda, att öka andelen förnyelsebar energi konsumtion och produktion mmm..

Jag kommer att ställa denna frågan på nästa Miljönämnd.

Inga kommentarer: