Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

onsdag 21 oktober 2009

Debatten om vigselrätten startar nu på Kyrkomötet

Med 89 föranmälda talare med 4 minuters anförande, innebär det att större delen av den här dagen kommer att ägnas åt hurvida Svenska Kyrkan ska behålla eller avsäga sig vigselrätten.

Om du är nyfiken på vad som sägs, kan du följa debatten på webb TV eller via Kyrkomötesbloggen, mötesplatsen för oss bloggande kyrkomötesledamöter. Vi kyrkomötesledamöter som finns på Twitter använder hashtaggen #kyrkomötet för den som vill följa det flödet..

För mig är detta ett historiskt beslut, som borde fattats för länge sen. Att alla människor ska kunna vigas oavsett sexuell läggning är något fullständigt självklart för mig. Att sen frågan om kyrkan ska behålla vigselrätten samordnas är väldigt olyckligt.

Kanske på sikt vigselrätten ska kopplas från kyrkan? Inte vet jag idag, men jag vet att det inte ska ske nu.

Mina fortsatta inlägg i debatten idag kommer att ske på Kyrkomötesbloggen.

Inga kommentarer: