Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

söndag 19 april 2009

Sociala medier - verktyg, dimma eller framtiden?

När man följer vågorna efter Pirate Bay-domen, här på nätet liknar det mest de ostyriga vågorna efter en höststorm. Riktigt gammal sur sjö, mörk och ostyrig som vi säger här på västkusten..

Utalanden från ungdomar, politiker, mediaproffs, artister och en massa andra ger sina individuella perspektiv, oftast utifrån sitt eget sociala perspektiv. Men, det är ju så fruktansvärt olika hur man förhåller sig till detta sociala media.. Jag slås av att bilderna är så långt ifrån varandra. Detta med hur man använder "sociala medier" är verkligen unikt för varje individ. Massor av människor i världen har inte ens tillgång till en dator, andra spenderar hela sitt liv där framför en apparat och har kanske inte något annat socialt liv..

Vi har här i Pirate Bay-härvan några killar som springer längst fram, de bryter ny mark för den tekniska och sociala utvecklingen av Internet kommer inte att stanna. Lagstiftare springer efter, och vi har att ta ställning till hurvida lagstiftningen ska bli ett hinder eller en möjlighet för framtidens utveckling.

För vissa människor framstår nog Pirate Bay -härvan som en enda dimma, där det är svårt att förstå sammanhanget, för andra blir det ett verktyg och för en tredje handlar det om framtiden.

Utvecklingen av de sociala medierna är oerhört intressant, men unik för varje människa. Jag har bloggat sen 2005, och märker hur jag succesivt har utvecklat mitt användande av datorn, den har blivit en rutin precis som morgontidningen, tandborstningen och andra saker som man gör vissa tider.. Frukost- eller nattmackekollen på Fejjan, uppdateringen av statusen när det blir en paus.. ibland sitter man på möten som är sega, tråkiga eller bara fullständigt ointressanta. Då kan man använda sin tid till något bättre.. och då ligger mobilen nära till - man går in på Fejjan, och vips så kanske någon annan politikerkompis sitter och tänker samma sak i samma rum..

Däremot har jag aldrig laddat ner någon film eller någon musik, men det beror nog på att jag mest lyssnar på radio.. Har upptäckt Spotify, som jag tycker är ett bra alternativ till radio.

Använder också twitter, och har som strategi att samla alla mina politiska statusuppdateringar via twitter och det övriga livet via FB.. ibland glömmer jag av mig - men det är planen.

Statusuppdateringar - är numera ett sätt att leva..

Om detta är dimma, verktyg eller framtiden - ja, det är nog utfrån hur man är som person. Jag har svårt att se ett politikerliv utan blogg, twitter och Facebook, men det är nog unikt för varje enskild individ och hur man förhåller sig till sociala medier..

;-)

Inga kommentarer: