Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

onsdag 1 april 2009

Könsneutrala äktenskap - idag blir det verklighet!

När jag kom hem från Vänersborg igår låg det ett brev från Missionsprovinsen och väntade på mig hemma. Titeln var "Biskopsbrev om äktenskapet" och där kungör denna (lilla skara) sin ståndpunkt inför faktumet att nu äktenskapslagstiftningen kommer att omfatta alla människor. Detta brev hade tydligen skickats ut till alla kyrkomötesledamöter och riksdagsledamöter, förmodligen i hopp om att skapa opinion.. Förmodligen får det motsatt effekt..

Att läsa detta brevet gör mig nästan lite fnissig, man kan t.ex läsa att "Det Gud inte välsignar, kan inte kyrkan välsigna. Utlevd homosexualitet strider mot Guds avsikt med sin skapelse". Det är ju bra att vi får reda på deras ståndpunkt, och förmodligen så stärker det oss andra ytterligare i vår ståndpunkt att vi faktiskt tror att det är dags att gå vidare in i framtiden..

Idag, onsdag debatterar och beslutar Riksdagen om könsneutrala äktenskap och vigelfrågor. 6 partier är överens om framtiden.

Ett bra exempel på hur vi idag identifierar det kristna livet, kanske kan förklaras i Jonas Gardells nya bok, här kan ni se en intervju från mogronsoffan där två präster diskuterar hur vi idag identifierar oss med kristendomen..

Missionsprovinsen är en "nomineringsgrupp" (politiskt parti i Kyrkomötet) som består av präster och andra som inte kan tänka sig att låta kvinnor bli präster.. Ett beslut som fattades för 50 år sen.. Behöver man säga mer?

I höst kommer vi att diskutera Svenska Kyrkans förhållande till vigselrätten, på Kyrkomötet, det kommer nog att klargöra ganska mycket tror jag..

Fram tills dess kan ni gå med i Facebook gruppen "Vi vill bevara vigselrätten i Svenska Kyrkan".
Därmed vet ni min ståndpunkt, jag är för könsneutral lagstiftning, jag vill bevara vigselrätten i Svenska Kyrkan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättekul att äktenskapet äntligen blir könsneutralt. Men det känns högst märkligt att man samtidigt beslutar att "de som vill" ska få fortsätta att leva i partnerskap. I praktiken innebär det att alla homosar som har registrerat sig som partners aktivt måste ansöka om att få ingå äktenskap. Jag tycker att det är en skymf! Som om inte partnerskapslagen från början var diskriminerande.

Ulle Östmark sa...

Sverige tar ett stort steg framåt, återstår att se hur stor del av kyrkan som hänger med när Sverige klär på sig löparskorna!