Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

tisdag 2 december 2008

Regionfullmäktige i Vänersborg

09:00 Dagen började inte bra, eftersom det regnade bestämde jag mig för att försöka hitta en parkeringsplats närmare än vanligt.. Sålunda svängde jag av och letade mig fram längs smågatorna.. Hittade en parkering där jag såg huset där vi har vårt Regionfullmäktige (..trodde jag..). Det visade sig vara Regionens Hus i Vänersborg. Nu blev goda råd dyra eftersom jag hade tidsbrist - de förklarade snabbt vägen. Fullmäktigemötet hålls i Vänersborgs kommunhus. Nu är jag där, men vet i nuläget inte riktigt var bilen är.. suck! Får springa tillbaka på lunchen..

Själva RF går som vanligt att följa via nätet, om man nu vill detta..

11:45 Tiden släpar sig fram. Vi har precis avslutat fråge- och interpellationsdebatten och därmed tagit tag i den riktiga dagordningen.. Den är ganska ordentlig idag, kolla bara in höjden på pappershögen..



16:50 Nu har vi en genomgång av VG Primärvård, ett nytt grepp med ökad valfrihet för medborgarna i primärvården. Vad är primärvård? Jo, man kan säga att det är den lokala hälso- och sjukvården i kommunen, närmast medborgarna. Jourcentralen kan man nog enklast säga, men den gör lite olika saker i olika delar av regionen.. Det råder skillnad på stad och land, närheten till stora sjukhus osv.. Detta är en av dagens stora frågor, förutom utvärderingen av regionens vision "det goda livet". Vi politiker som sysslar med miljö- regional utveckling och kulturfrågor är väl inte 100% med på banan när sjukvårdsfrågorna diskuteras likväl som sjukvårdspolitikerna inte har järnkoll på miljöfrågorna.. Men, detta behöver bil bättre och vi måste nog jobba för att undvika allt för komplicerade debatter här i RF, för risken att folk slumar till är överhängande..

17:00 Dags för RF att hantera en moderat motion som jag varit med och skrivit. Den handlar om att regionen bör fundera över hur man kan bidra till att katalysera biogasutvecklingen. Denna motion har gått sedvanlig väg mellan Regionutvecklingsnämnden och Miljönämnden, och svaret blev ungefär "jasså" och motionen föreslås besvaras med att "det gör vi redan". Vi konstaterar att vi har en förvaltande majoritet som tycker att det är bra som det är och inte har någon större lust att fundera över hur man kan utveckla detta... Det är uppenbarligen obehagligt att vi är flera moderater som är intresserade av miljöfrågan, det var många som var tvungna att gå upp och säga saker som inte hade något större innehåll..

Inga kommentarer: