Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

söndag 30 november 2008

Ljusets tid

Advent, ljusets tid. Hur mycket längtar vi inte efter att få tända adventsljustakarna i fönstren, ställa fram adventsljustaken på matbordet och visst är söndagmiddagarna i advent speciella för de allra flesta. Vi är omslutna av det bistra vintermörkret och längtar efter ljus.

Men,

Eftersom jag nu är djupt insyltad i miljö- och energipolitiska funderingar och strategier har detta fått mig att inse att vi nu i advent faktiskt också står inför en s.k målkonflikt. Ljuset - det kräver energi.. Jag måste erkänna att när jag åker hem på kvällarna reflekterar över detta när jag ser alla ljusslingor, ljusstakar och upplysta träd osv.. men ljuset ger också energi till oss människor, så detta är inte en enkel diskussion. I familjen Abrahamson har vi bestämt att vi inte ska ha några ljusslingor i trädgården mer, utan vi begränsar oss till att ha ljusstakar i fönstren..



Häromveckan hade vi lyst upp Bohus Fästning på ett speciellt sätt, det var med anledning av världsdiabetesdagen. Jag tyckte det blev fantastiskt fint. Fästningen fick en helt ny framtoning och jag hoppas att vi på sikt kan belysa den bättre på ett liknande vis på kvällarna (även från Alesidan - som inte fick se lika mycket denna gången).

Jag fick energi när jag såg fästningen..

Inga kommentarer: