Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

torsdag 12 mars 2009

Energitinget, Sveriges största energikonferens

Nu sitter jag på tåget hem från Älvsjömässan i Stockholm, där jag tillbringat två verkligt intressanta dagar. Har fått en bra bild av helheten och den omfattande systemomställning som hela vårt samhälle står inför.

Mycket handlar just om system.. såväl tekniska lösningar som styrmedel, samverkan, lagar och inte minst marknader och människors attityder och kunskap.

Jag har deltagit i olika sessioner och lärt mig både avancerade tekniska frågor rörande olika energikombinats omptimering i t.ex fjärrvärmesystem.. en tekniker som det riktigt lyser i ögonen på.. men samtidigt är det ju så att den ökade byggnationen av energieffektiva hus medför en minskad efterfrågan av fjärrvärme ( i bostadsområden)..

Energi idag är inte bara el i kontakten, det är biogas, etanol, skogsbränsle, pellets, fjärrvärme osv.. olika delar av Sverige har sina unika förutsättningar..

Intressant var att höra hur Region Gävleborg hade tagit ett resolut grepp på sin energimarknad. Alla kommunala energibolag hade gått samman och bildat ett gemensamt regionalt energibolag för att kunna hänga med i den stora omställning som nu sker i energibranschen. Samverkan har lett till att de utvecklat många nya lösningar tillsammans, de har t.ex startat ett gemensamt projekt för att få skjuts i vindkraftsutvecklngen se Samkraft Vind AB.

Tänk bara vilken kraft de får i sitt samarbete! Nu går de vidare och gör likadant med biogasen..

Jag fick också klart för mig att denna branch är väldigt föreningsaktiv.. Jag hittade åtminstone tre olika energibranschföreningar; SERO (Sveriges Energiföreningars Riksorganisation), FSEK (Föreningen Sveriges Energikontor) och Svensk Vindenergi.

Sista sessionen "vår egen" och den avslutades av vår landshövding Lars Bäckström och han är så fantastiskt bra att jag bara måste skriva det.. Heja Lars!!!

2 kommentarer:

Daniel sa...

Hej Maria!
Bra att Du tagit Dig tid att sätta Dig in i de viktiga energifrågorna! Jag förstår att Du peppats med information om biobränslen och fjärrvärme. Men ingen tycks ha berättat om geoenergin för Dig? Dvs utsläppsfri och förnybar energi (bergvärme)som är väsentligt miljövänligare och billigare än fjärrvärmen. En orsak till detta kan vara att fjärrvärme-intressenterna är måna om att försvara sitt monopol?
Hälsningar
Daniel

Anonym sa...

På vilket sätt och hur har Ni kalkylerat med vindkraft?
Har Ni tänkt på mängden nödvändig reglerkraft o varifrån denna ska allokeras?
Med ansatta 6.000x megastora vkv:s behövs ca 30% av tillgänglig vattenkraft som reglerkraft - förutsatt att dessa vkv:s är anslutna till det 'normala' elnätet.
Detta oaktat de otroligt höga produktionskostnaderna för vindkraftsel.