Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

fredag 27 mars 2009

Veckans spaning

Veckans spaning är från den regionalpolitiska ”Miljöhelikoptern” som flyger över och bland kommuner, kommunförbund och dess olika möten och konferenser i vår stora region ..
Torsdag-Fredag har tillbringats i Ulricehamn på konferensen Mellanlanda, en slags delregional klimatkonferens i Sjuhärad, skulle man väl kunna säga..

Vi bjöds på ett smörgåsbord av talare och hela tillställningen speglade en bygd med sjudande kreativitet och engagemang... Intrycket blev att Sjuhäradsbygden drivs av entreprenörskap, lösningsorienterat arbetsätt och sist men inte minst ett väldigt gott självförtroende när det gäller omställningen till ett mindre fossilberoende samhälle.. Den lokala SparBanken var med och sponsrade hela arrangemanget, något jag har svårt att tänka mig på en sådan här konferens någon annanstans i regionen..

Efter att ha skrapat fram bilen under en decimeter snö (i pumps) idag när jag skulle åka hem.. funderade jag i bilen på hur regionens olika delar också speglar olika lokala kulturer.. Detta skulle man förmodligen kunna skriva en hel bok om.. men jag nöjer mig med att göra några enkla meningar.. en äkta spaning..

I Sjuhärad finns det äkta entreprenörsanda sprungen ur bygdens kultur, många former av samverkan för utveckling, många små företag och ett stort engagemang i olika bygdeföreningar.

I Skaraborg finns det en annan kultur, mycket mera jordbruk (naturligtvis..) men också en slags lokalpatriotism ”vi skaraborgare..mot resten av världen” som jag inte riktigt tycker mig möta i lika stor grad i de andra delarna av regionen..

I Fyrbodal finns väl inte riktigt samma samverkansanda i bygden, men väl ett väl utvecklat politiskt samarbete mellan kommunerna. Men också en ”kapplöpning” mellan några av de större kommunerna som jag ibland tror kanske inte bara är av godo (inga namn nämda..).

Slutligen då Göteborg, den del av regionen som jag själv tillhör.. Ja, det är ju naturligtvis svårt att jämföra en storstad med tre landsortsdelar på ett rättvist sätt.. Men, min spaning där är att naturligtvis det finns en massa kapacitet i storstadens alla tillgångar.. Men, jag tror att man ska akta sig för att tro att man ”är bäst på allt”..

Utifrån miljöhelikoptern kan jag bara konstatera att vår regions politiska drivkraft för klimat och miljöpolitik har sitt hjärta i Göteborg.. och det där med helhetssyn, ödmjukhet för regionens alla delar och kvaliteter - Det kan bli bättre.

Inga kommentarer: