Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

onsdag 4 februari 2009

Fossilfri kollektivtrafik i Västsverige 2020!

En förutsättning för en ökad tillväxt och utveckling i Västra Götaland är
att människor kan bo bra och lätt ta sig till och från jobbet. Genom att på ett
klokt sätt använda gemensamma resurser till kollektivtrafik gör vi detta
möjligt.

Ovanstående är inledningen på " Vi älskar kollektivtrafiken", en politisk viljeinriktning för kollektivtrafiken i Västsverige som den Moderata Regionfullmäktigegruppen antog i måndags. Några huvuddrag;

Fossilfri kollektivtrafik 2020
Det är viktigt att ange en tydlig politisk riktning för utvecklingen både när det gäller drivmedel och fordon inom kollektivtrafiken. Tekniken finns och bränslet finns, nu gäller det verkstaden.
Kollektivtrafiken bidrar till en bättre miljö genom minskade utsläpp per personkilometer och minskad trängsel i städerna. Kollektivtrafiken bygger på att flera åker tryggt tillsammans – inte att en åker ensam.

Utveckla och öka det geografiska området för kollektivtrafik
Arbetsmarknadens utveckling i Västsverige går långsammare än i Stockholm och Skåne. För att kunna vända på detta måste fler människor kunna färdas längre sträckor på kortare tid.
Kollektivtrafiken bidrar till hållbar tillväxt ökad arbetspendling och därmed en större arbetsmarknad för våra medborgare.

Ambitionerna för K-2020 ska gälla för hela Västsverige
Västtrafik är idag huvudaktör för kollektivtrafiken i Västra Götaland. I arbetet med nytt aktieägaravtal har frågan väckts om Västtrafik i framtiden bör ha samma ägarstruktur som idag med delat ägarskap mellan regionen och kommunerna, eller om man ska överväga den modell som tillämpas i bland annat Stockholms län och Skåne, där regionen står som ensam ägare men där kommunerna ges möjlighet att köpa till trafik. Det finns flera tunga argument för att regionen skulle överta rollen som ensam ägare för Västtrafik, bland annat att det skulle ge större tydlighet och helikopterperspektiv i arbetet för att göra Västra Götaland till en arbetsmarknadsregion, underlätta samarbete och samordning med andra aktörer och län, förbättra förutsättningarna att nå målen i K2020 det vill säga att öka kollektivtrafikens marknadsandel från dagens 25 procent till 40 procent till år 2025, tydliggöra styrningen i Västtrafiks ekonomi.
Genom en ägare av Västtrafik skapas förutsättningar för ett större engagemang och för att kommunerna skall ta ett större ansvar för kollektivtrafiken och beställningarna vad gäller kostnadsmedvetenhet och att ta regionala hänsyn.

Inga kommentarer: