Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

lördag 28 februari 2009

Hästlivet mot politikerlivet, del 1


Jag befinner mig just nu i en period då hästlivet skarpt ställs mot politikerlivet..

Hästlivet består numera förutom gården av en utredning/förstudie där jag tillsammans med några till tittar på förutsättningarna för en regional plattform för hästsektorn.

Denna hästnäring har jag följt under de senaste åren "vid sidan om", genom mitt arbete som konsult. Tillsammans med LRF Konsult har jag turnerat runt i Halland, Värmland och Västra Götaland och hållt utbildningar och föreläsningar om affärsutveckling. Att få göra detta har naturligtvis varit fantastiskt spännande, roligt och intressant. Det har också gett mig en bra bild av hur det är att vara hästföretagare i dag i Sverige.

Vet ni t.ex att bara här i Västra Götaland omsätter hästnäringen 4 miljarder kr, 4 gånger mer pengar än HELA FISKERINÄRINGEN, som f.ö har en egen myndighet och ca 110 000 kr i subvention per företagare och år.. Ju mer jag tränger in i detta, ju mer känner jag att jag skulle kunna ställa mig på barrikaderna för dessa duktiga företagare som sliter oftast ensamma, utan någon form av branschorganisation eller annat stöd i ryggen. Oftast tvärt om, motarbetas av såväl kommuner som omgivning.. Det är inte lätt att försörja sig på en verksamhet som många människor har som hobby.. Det ses inte alltid med blida ögon av varken omgivande företagare eller myndigheter.

Därför ställs nu hästlivet mot politikerlivet, eftersom jag är för konkurrensutsättning så tror jag att det bidrar till en positiv utveckling..

Inga kommentarer: