Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

söndag 8 februari 2009

Västra Götaland + Värmland = sant?

Förra veckan diskuterade vi i den moderata regionfullmäktigegruppen frågan om vi ska gifta oss med Värmland.. Det är verkligen som att diskutera ett äktenskap, vi har gått och tittat på varandra länge nu.. och det börjar dra ihop sig och nu funderar vi på hur ett äktenskap skulle kunna se ut. Vi mäter varandras tillgångar och problem för att försöka förstå hur äktenskapet kommer att bli. I mars kommer detta upp som ett ärende i Regionfullmäktige, med förslag att vi ska utreda frågan vidare. Det finns många frågor att borra i; hur stor kan en region vara (enligt Ansvarsutredningen är spannet 500 000 - 2 miljoner invånare)?, hur slår utjämningsstödet? osv..

Till storleken är Värmland ungefär lika stort som ett av våra kommunförbund i VGR (vi har ju som bekant delat in regionen i fyra delar) och möjligen är medelåldern lite högre än hos oss. Men, det har ju inte varit något problem att gifta sig med ngn som är lite äldre..?

Naturligtvis kommer detta att ställa krav på utvecklingen av den politiska strukturen.. Regionfullmäktige blir väl mer som ett parlament, där avståndet till medborgarna blir större (inte för att jag tycker att det är nära idag.. men). När jag satt och lyssnade på diskussionen så slogs jag av att detta kanske är möjligheten att utveckla och förbättra den politiska styrningen av regionen.. Ta bara detta med målstyrningen och beställar/utförarapparaten.. Jag fattar fortfarande inte hur det hänger ihop, inte minst nu i vårdvalstiderna...

Kommunförbundens roll kommer nog att utvecklas (eller uppgraderas). Rimligen borde de få ett ökat ansvar för att samordna, katalysera och möjliggöra utvecklingen lokalt. De borde fungera mer som som en stora "trattar"..

För den som orkat läsa ända hit kan man väl ana att jag är försiktigt positiv till detta.. Om man sticker upp ett finger i luften så tror jag att inställningen är positiv. Det är väl bara Västsvenska Handelskammaren och Moderaterna i Värmland som jag hittills har hört tydligt uttala sin misstro.. Märkligt hur det blir ibland.. Men, Handelskammaren i Värmland å andra sidan tror jag hade varit jättebra för Västsverige - de jobbar väldigt annorlunda.. hörde jag på ett seminarie för inte så länge sen. Att det är så stor skillnad, det beror väl på att Värmland har haft andra förutsättningar.. när det gäller näringslivsfrågor.. Som i dagens kristillvaro har fört oss betydligt närmare varandra än vad vi i själva verket tror..

Den som lever får se. Nu håller vi tummarna för förlovningen.

Inga kommentarer: