Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

söndag 23 november 2008

Heidi

I helgen har jag varit i Grythyttan och hämtat hem mitt stoföl, Heidi. Detta innebär att jag nu har häst igen.. Har ju varit utan häst sen nästan ett år tillbaka.. (första gången sen jag var 11 år..).

Det är mitt sto Amelias föl, jag har "gett bort/lånat ut" Amelia tills vidare till en uppfödare som är mer inriktad på dressyr än vad jag är.. Hon var dräktig när hon for till Värmland, och fölis är min.. Hon är arvtagaren, jag har själv valt hingsten. Han heter Haydn, och är nästan rent fullblod, har hoppat som bara den och vunnit nästan allt som går att vinna upp till 1,50. Dessutom är han skimmel, och kommer ur en legendarisk fullblodsstam med Mytens XX som pappa..

Amelia har jag haft sen hon var 1,5 år gammal, då vi möttes på Flyinge. Det är nästan 18 år sen nu =).. Hualigen vad tiden går.. Hursomhelst, Amelia och jag fann varandra direkt, hon var ledare i ungstoflocken och hade precis de egenskaper och det temperamentet som jag söker hos en häst. Stark, envis, uthållig och bäst när det gäller.. Det har hon visat vid ett flertal tillfällen, och hennes barn har också visat det..

Nu är arvtagaren hemma, Heidi. Hon har samma färg som mamma, men är betyligt coolare. Det märks redan. Det kanske är bra, för piloten (jag) är nog inte lika tuff längre som jag var för 18 år sen..

Heidi och jag ska förhoppningsvis tillbringa många år framåt tillsammans. Jag hoppas att vi kan komma ut och tävla lite fälttävlan så småningom. Något föl blir det nog också.. Men det dröjer, nu är hon en raggig liten fölis..

Inga kommentarer: