Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

fredag 7 november 2008

Interregmöte i Fredrikshavn

Torsdag-fredag har jag ägnat åt interregionalt samarbete mellan Norge, Sverige och Danmark. Det handlar om EU-projekt.. Kungälv (utvecklingen av Bohus Fästning) är en liten del i ett stort samarbetsprojekt för att utveckla kultur och turism. Deltagarna som var ca 50 st är representanter för olika fästningar, herrgårdar, museer och andra liknande institutioner.

Här i Fredrikshavn har nu de flesta aktörerna träffats för att koordinera sina olika verksamheter och utvecklingsprojekt i en gemensam ansökan till EU. Jag själv deltar för att sätta mig in i vad projektet handlar om då det är tänkt att jag ska vara en av ledamöterna i den politiska styrgruppen för projektet. Väldigt intressant och framförallt lärorikt att träffa så många aktörer som är verksamma inom samma bransch.

Det som jag själv tyckte var mest kittlande var nog ett danskt museum som jobbade på att utveckla ett interaktivt slags spel, som skulle kopplas till skolungdomars besök på museet. Där ungdomarna fick logga in i på en sida och skaffa sig en identitet, lösa en mängd uppgifter för att slutligen slutföra projektet på plats i museumet.. Detta kombinerat med interaktiva guider, hologram och andra spännande effekter av ljud och ljus öppnar möjligheter för vårt museum... Bara fantasin sätter gränser.. Hoppas vi kan få in detta i vår ansökan, och att vi kan växla upp detta i vårt arbete med utvecklingen av ett museum på Fästningsholmen.

Håll tummarna..

Inga kommentarer: