Om livet, mest som moderat miljöpolitiker

lördag 29 november 2008

Veckan som gick..

Träffade en kompis i affären, hon frågade vad gör du nuförtiden?

Jag fick fundera en liten stund, och sen sade jag bara helt lätt; lite av varje. Man skulle kunna kalla det diversearbetare. Högt och lågt.. Men, det är väldigt roligt och lärorikt. Nu jobbar jag inte längre heltid som politiker. Vilket faktiskt är skönt, jag trivs med att få producera något konkret. Har förmånen att få göra en utredning just nu, och det passar väl in med arbetet som politiker. Då jag själv kan styra tiden ganska mycket.

Denna veckan har jag t.ex haft Beredningsgruppen för Miljö, den plattform där vi från Miljönämnden i VGR träffar några representanter från varje kommunförbund för att diskutera miljöfrågorna. Nästa dag gick färden till Varberg för att träffa ett annat gäng med politiker från Skåne, Värmland, Småland och Halland och diskutera ungefär samma saker, fast utifrån att vi bedömde olika projektansökningar. Dessa projektansökningar kommer ju från olika framsynta och utvecklingsorienterade kommuner. Det är klart att man efter ett tag ser att vissa kommuner är mer offensiva och drivande och andra kommuner skymtar med sin frånvaro.

Allt handlar om kontakter, nätverk och personliga relationer. Som alltid.. I Västra Götaland måste vi utveckla dessa nätverk, för det är oftast det som är bränslet i de flesta utvecklingsfrågorna. Jag har därför bestämt mig för att göra mitt bästa för att även Kungälv ska bli en del av detta nätverk, och med det delta i det regionala samtalet.

Inga kommentarer: